top of page

Er du i tvivl om, hvordan du skriver en god pressemeddelelse?

  • Forfatters billede: Anne Brandbjerg Nielsen
    Anne Brandbjerg Nielsen
  • 2. sep. 2024
  • 3 min læsning

En pressemeddelelse kan virke som en kompleks størrelse, som alligevel aldrig rigtigt lykkes med at komme gennem journalisternes nåleøje. Og som virksomhedsejer eller kommunikationsansat i en mindre eller mellemstor virksomhed, der er ikke pr. automatik fanger medierne interesse, kan det virke som ressourcespild - tid, penge, energi, godt humør osv. - at skrive en pressemeddelese. Men hvis du griber det rigtigt an, kan det sagtens lykkes, hvilket vi som PR- og kommunikationsbureau har gjort os noget erfaring om. Her er 6 punkter, du skal tænke over, når du skriver og sender en pressemeddelelse.



En god pressemeddelelse kræver ofte tid foran computeren. Her skriver en tekstforfatter på en computer.
Som PR- og Kommunikationsbureau har Drossel Kommunikation skrevet og sendt pressemeddelelser for en række kunder. Samtlige historier er har fanget mediernes interesse og er blevet udgivet i mindst ét medie - ofte i flere.

Lad os gennemgå de 6 punkter, du skal tænke over, når du skriver og sender en (god) pressemeddelelse



Find den gode, relevante historie for mediets læsere


Din historie skal være interessant for andre end dig selv eller din virksomhed. Pressen vil ikke skrive om produkter for at hjælpe dig med dit salg – selvom du har opfundet noget nyt, som om få år vil være allemandseje. Din historie skal være væsentlig, aktuel eller sensationel for mediets læsere, for at mediet vil tage den op. Den skal have en nyhedsværdi for samfundet – og ikke bare en kommerciel værdi for dig.


Timing, timing, timing


Timing er ekstremt væsentligt, når det handler om at få medierne til at publicere historien. Hvis nyhedsbilledet er fuld af andre, vigtigere historier samme dag, vil mindre historier blive valgt fra. Planlæg din historie til det helt rigtige tidspunkt – og vær ikke bange for at holde den tilbage, hvis nyhedsbilledet pludselig ændrer sig. Ingen kan forudse, hvad der kommer til at ske den givne dag. Du skal ikke være tilbageholdende med at sende pressemeddelelsen igen, når 'stormen' har lagt sig, og der igen er plads i spalterne. Lav gerne overskriften om, så det virker nyt.


Én klar vinkel pr. pressemeddelelse


Du har måske mange gode historier, du vil have ud. Vælg én god vinkel pr. pressemeddelelse. Det gør historien klarere og stærkere – og nemmere at overskue for journalisten.


Skyd ikke over målet – Børsen er ikke altid det rigtige


Selvom det er attraktivt at få sin historie i et stort landsdækkende medie, er det langt fra alle historier, der egner sig til det. I stedet for at skrive en pressemeddelelse, som du ved ikke bliver trykt, skal du finde det medie, hvor historien passer perfekt ind. Lokal omtale kan være guld værd og have stor betydning for din virksomhed. Det er ofte lokalt, du finder dine ansatte, praktikanter, kunder eller samarbejdspartnere.


Gør det let for mediet at bruge dit materiale


Sæt dig ind i, hvordan mediet udgiver artikler. Hvilken type billeder bruger de? Hvor mange? Hvordan skriver de billedtekster osv.? Din opgave er at gøre det så let som muligt for journalisterne at se dit indhold i deres medie.


Lav en god overskrift, som vækker interesse


Inden du kan få en historie i et medie, er første skridt at få journalisten til at åbne din mail. Derfor skal overskriften være præcis – men også vække nysgerrighed og incitament til at læse mere. Og så skal overskriften selvfølgelig leve op til indholdet. En god regel er, at hvis du ikke kan finde på en fængende overskrift, har du måske ikke en stærk historie.



Det var det. Virker det stadig en smule uoverskueligt at skrive en pressemeddelelse, er du velkommen til at ringe og få nogle gode råd med på vejen. Vi kan selvfølgelig også hjælpe dig med at skrive din pressemeddelelse. Det kan du læse mere om her.



Anne Brandbjerg hjælper ofte kunder med at skrive en god pressemeddelese. På billedet ses hun smile til kameraet.


Indlægget er skrevet af Anne Brandbjerg, som har arbejdet på DR og TV 2 med journalistisk indhold til streaming, sociale medier og hjemmeside.


Anne er uddannet TV-tilrettelægger og har en kandidat i International Virksomhedskommunikation fra SDU.

 
 

Hvad kan vi hjælpe dig med? 

bottom of page