top of page

Ny retning for din kommunikation? Her er et eksempel på en kommunikationsstrategi?

  • Forfatters billede: Anne Brandbjerg Nielsen
    Anne Brandbjerg Nielsen
  • 25. jun.
  • 4 min læsning

Opdateret: 30. jun.

En kommunikationsstrategi kan lyde som en fluffy størrelse, der ikke nødvendigvis virker væsentlig for dig. Men faktum er, at kommunikation i høj grad er det, der former en virksomhed eller organisation. I din virksomhed kommunikerer I sikkert ofte på både hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier og i salgsmateriale. Men har I egentlig sat en retning for hvilket indtryk, I vil efterlade, og hvilket mål I vil opnå


eksempel på, hvordan Anne og Lea arbejder på at udvikle en kommunikationsstrategi. På billedet har de skrevet på postits. De står og taler om mulighederne.

Sigt mod målet med en kommunikationsstrategi - eller skyd i blinde uden


Med en kommunikationsstrategi kan du sigte direkte mod målet og efterlade det indtryk, du efterstræber. Men hvad er en kommunikationsstratgi? Vi vil her komme med et eksempel. 


Mange virksomheder forveksler en kommunikationsstrategi med en kommunikationsplan, men forskellen er væsentlig: Strategien sætter de overordnede rammer som mål og kanaler, mens planen konkretiserer de specifikke handlinger.


Når vi laver en kommunikationsstrategi, starter vi med at klarlægge, hvad kundens mål er. Hvad ønsker de at opnå? Og kan det opnås via kommunikation? 



Eksempel på kommunikationsstrategi - Sæt et mål


Vi vil her give et eksempel på en kommunikationsstrategi fra vores eget arbejde for en kunde.


Kunden havde et klart mål om, at flere virksomheder skulle vide, at man kan teste produkter i kombination med deres løsning. De har udviklet et produkt, som skal placeres på andre synligt produkter, ofte på dyre, smukt designede produkter. Det betyder, at det skal kunne holde til slidtage, forskellige vejrforhold og meget andet. Og så må det på ingenmåde forringe designet.


Vores kundes mål var derfor ikke konkret salg (som vi må erkende jo næsten altid er det egentlig slutmål). Målet var: flere virksomheder, der vil lade os placere vores løsning på deres produkt og teste holdbarhed og design.



Lad os bringe os selv i spil også - et eksempel på kommunikationsstrategi for vores egen virksomhed


I Drossel Kommunikation skal vi også kommunikere, hvad vi laver, og hvordan vi kan hjælpe kunder. Kort sagt skal vi gøre opmærksom på os selv og udbrede kendskabet til os - på en positiv og faglig måde.


Og ét ben i vores strategi er større synlighed uden at gå på kompromis med troværdigheden. Vi vil etablere, at vi er fagligt dygtige - og vi er skønne at arbejde sammen med. 



Eksempel på kommunikationsstrategi - Hvordan rammer du målet?


Når du har dit mål - eller flere mål - skal du finde de bedste kanaler til at opnå målet. Skal du bruge sociale medier? Skal indholdet være betalt eller organisk? Fysiske events og kampagner i bybilledet? Skal dine medarbejdere bringes i spil og hvordan? Mulighederne er mange, men du har sjældent ressourcer til det hele. Så vælg med omhu for at få mest muligt ud af det, du har til rådighed.



Kunde-eksempel


Vores kunde, der ønskede flere samarbejder omkring produkttests, vidste at de ramte deres målgruppe bedst på LinkedIn. Deres kunder er spredt over hele verden, har mange forskellige kulturelle baggrunde og taler mange forskellige sprog. Ugentlige opslag på LinkedIn på engelsk blev derfor midlet til at nå målet. Kommunikationsstrategien blev derfor: Øg aktiviteten på LinkedIn med fokus på tests.


Og herfra kan vi så bevæge os ned mod en mere konkret kommunikationsplan. For det er ikke nok i sig selv bare at være mere aktiv på LinkedIn - for du rammer ikke målet om flere tests med virksomheder, hvis du kun skriver om messebesøg og 'velkommen til nye medarbejdere'.


Og du rammer heller ikke, hvis du blot skriver ét opslag om, at 'testvirksomheder søges'. Det krævede et klart format, som tydeliggjorde, at det er muligt at teste med dem. Og at de har folk ansat til udelukkende at lave test. Derfor udviklede vi et laboratorieformat, hvor vi stillede skarpt på emnet og personerne bag. Hvert opslag dykkede ned i en ny vinkel på emnet - på den måde blev budskabet kontinuerligt formidlet, men for forskellige måder, så det ikke blev kedeligt og irriterende i feedet.



Vores eget eksempel


For vores eget tilfælde, hvor vi ønsker større synlighed uden at gå på kompromis med troværdigheden, faldt valget også på LinkedIn med jævnlige opslag. Men for vores vedkommende kunne det ikke stå alene. Derfor er netværk, vidensdeling og det personlige møde med os også en vigtig del af strategien for at nå målet. Og igen her er det væsentligt at tænke over, hvilke netværk vi skal deltage i? Hvor og hvordan skal vi vidensdele? Og hvordan agerer vi, når vi møder folk?


Konkret blev det til, at vi holder oplæg, underviser og skriver på denne blog. Dermed vidensdeler vi. Vi giver naturligvis også altid et godt råd med på vejen, når andre spørger til råds.


Vi har prøvet forskellige netværk - nogle for personlig udvikling, andre for relationer og potentielle kunder. Begge giver noget, men vi må prioritere vores ressourcer og udvælger i dag mere nøje, hvad der rammer balancen mellem synlighed (være alle steder) og netværk med høj troværdighed.


Og når vi møder folk - ja, så er vi os selv med godt humør og stor faglig viden.



Vil du vide mere om strategisk kommunikationsrådgivning eller kommunikationsstrategier?


Vi håber, du er blevet klogere på, hvad en kommunikationsstrategi er. Og er det stadig en lidt stor mundfuld, er du velkommen til at ringe eller skrive til os. Du kan læse mere her.


Eller mangler du generelt strategisk kommunikationsrådgivning til din virksomhed, så det mere her.


Anne arbejder med kommunikationsstrategi og har skrevet dette blogindlæg om eksempler på kommunikationsstrategi. På billedet smiler hun og kigger i kameraet.



Indlægget er skrevet af Anne Brandbjerg, som har arbejdet på DR og TV 2 med journalistisk indhold til streaming, sociale medier og hjemmeside.


Anne er uddannet TV-tilrettelægger og har en kandidat i International Virksomhedskommunikation fra SDU.

 
 

Hvad kan vi hjælpe dig med? 

bottom of page