top of page

Ny virksomhed eller butik? Her er et eksempel på en pressemeddelelse for en ny virksomhed

  • Forfatters billede: Anne Brandbjerg Nielsen
    Anne Brandbjerg Nielsen
  • 26. jun.
  • 3 min læsning

Du har endelig taget springet og har åbnet en ny butik eller virksomhed, som du altid har drømt om. Synlighed er vigtigt for at komme godt fra start - og derfor kan presseomtale være det helt rigtige for dig. Men hvordan gør man? Her får du et eksempel på en pressemeddelelse til en ny virksomhed eller butik.


En pressemeddelelse lyder for mange som en skræmmende størrelse. Vi forsikrer dig om, at det er det ikke, hvis du kender lidt til de fortællemæssige byggeklodser.



Kend til nyhedskriterierne og målret din pressemeddelelse for din nye virksomhed


Inden du begynder at skrive, skal du vide, at nyhedsmedier skriver artikler ud fra nyhedskriterierne om aktualitet, sensation, væsentlighed, konflikt og identifikation. Derfor er det vigtigt at få en - og gerne flere - kriterier ind i din historie, for så er der nemlig større chance for, at medierne vil trykke den. 


I og med at du netop har startet din virksomhed, har du allerede opfyldt ét kriterie: aktualitet. 


Og åbner du en butik i gågaden, er det måske nok til at få en historie i lokalmedierne. Når du bladrer gennem lokalavisen, ser du nemlig ofte historier om “nyt ishus i byen”, “BR åbner ny butik på Fyn” og “Ny butik rykker ind i indkøbsmekka”


Men er du én af de mange andre virksomheder, som enten ikke har en fysisk butik eller som ikke ligger lige i centrum af byen, så er det sjældent nok ‘bare’ at være åbnet. Her skal historien krydres med en personlig historie pakket ind i et af de andre kriterier. 



Eksempel på pressemeddelelser og presseomtale for en ny virksomhed 


I 2024 fik Fyn sin første hundebørnehave. A-hva-for-én? tænker du måske. For ja, de færreste af os har nok hørt om en hundebørnehave. Dermed taler de to kvinder bag virksomheden lige ind i det sensationelle. Du kan læse deres historie her.


Senere skrev Fyens Stiftidende også om virksomheden - nu med en lidt anden vinkel. De to kvinder bag forretningen har begge lange videregående uddannelser fra universitetet - og trods baglandets bekymring valgte de at sige gode jobs op for at forfølge drømmen om egen virksomhed. Det er vi nok mange der kan genkende, og derfor tilfører de identifikation til historien.


Lea Birkmose står her med en avis, der har trykt historien. Historien er et eksempel på en pressemeddelelse for en ny virksomhed, der er blevet udgivet.
Lea Birkmose står her med en avis, der har trykt historien. Historien er et eksempel på en pressemeddelelse for en ny virksomhed, der er blevet udgivet.

Eksempel på pressemeddelese

for ny virksomhed - vores egen erfaring


Et andet eksempel på en pressemeddelse for en ny virksomhed er et, vi selv har været afsendere på. 


Da den nye virksomhed GreenSite Solution startede i slutningen af 2024, ønskede de en pressemeddelelse, som kunne give den omfattende omtale på både Fyn og Sjælland. De havde prøvet selv, men uden succes. Derfor kontaktede de os. 


Aktualiteten var oplagt - men vi tvivlede på, at det var nok. Derfor gravede vi dybere og fandt adskillige underliggende historier: 


  • Den nye direktør var egentlig uddannet inden for et helt andet felt

  • Hun er ung

  • Hun har ADHD.


Alle tre historier er fuld af identifikation. Derudover skulle virksomheden overtage adskillige serviceaftaler fra en Fynsk virksomhed, der var ved at lukke. Og her var Sara blevet nøje udvalgt af den anden virksomhed til at overtage - og hermed fik vi også sensationen med ind i historien.


Historien blev trykt i Fyens Stifttidende, Fyens Amtsavis, Erhverv+ og Odense Ugeavis. Og da direktøren bor på sjælland, kunne vi vinkle den en smule om og få den udgivet i SN Vordingborg.




Er du klar til at skrive en pressemeddelelse om din nye virksomhed? Eller har du brug for hjælp?

Vi håber meget, at det her kunne hjælpe som et eksempel på en god pressemeddelelse for en ny virksomhed. 


MEN! Nogle gange skal man ikke bruge tid på det, man ikke er ekspert i. Vi er dygtige til at få historier i pressen og kan både hjælpe med at skrive pressemeddelelser og håndtere kontakten med medierne. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med pressemeddelelser. 




Anne er journalistisk uddannet og har erfaring med et skrive pressemeddelelse for ny virksomhed. I dette blogindlæg er der eksempler på dette. På billedet smiler hun til kameraet.


Indlægget er skrevet af Anne Brandbjerg, som har arbejdet på DR og TV 2 med journalistisk indhold til streaming, sociale medier og hjemmeside.


Anne er uddannet TV-tilrettelægger og har en kandidat i International Virksomhedskommunikation fra SDU.

 
 

Hvad kan vi hjælpe dig med? 

bottom of page